Bocsánat a címért, de aki követi a világgazdaság és ezen belül Kína történéseit, az biztosan felkapja erre a fejét. Ahogy a héten írtam, a véres kiszorítósdi a kínai autóiparban szintet lépett, és ezt már az igazán nagyok is megérzik. A sarokba szorított szereplők részéről pedig kiszámíthatatlan lépések is jöhetnek.
Nyilvánosan megvádolni azzal egy riválist, hogy az ingatlanpiac legnagyobb lufiját fújó céghez hasonló helyzetben van, az bizony kőkemény politikai ügy, annál is inkább, mert az Evergrande története ténylegesen komoly fejtörést okozott a kínai vezetésnek, hiszen emberek millióinak a megtakarításai voltak becsatornázva a sajátságosan működő kínai ingatlan ökoszisztémába, és a túlfűtött helyzet kezelése még koránt sem ad okot megnyugvásra.
A válasz sem sokáig váratott magára a BYD részéről. Lejáratókampánynak nevezték az ügyet, és hangsúlyozták, hogy anyagilag szolidabb lábakon állnak, mint a külföldi riválisaik. Közben olyan hírek is megjelentek, hogy a BYD a kínai piacon használt autókként ad el jelentős mennyiségű, valójában új autót, azért, hogy még olcsóbban tudja őket adni, illetve azért, hogy a már leregisztrált új autókat eladottaknak lehessen jelenteni. Ezeket a híreszteléseket sem megerősíteni, sem cáfolni nem lehet Európából nézve.
A helyzet azonban egyre forróbb, és a kínai hatóságok is aktivizálták magukat, követelve az ágazat szereplőitől, hogy állítsák le a mindenkire káros árháborút.
Ami a hivatalos statisztikák szerint is szembetűnő, az az, hogy növekvő eladások mellett, növekvő forgalom mellett, csökkenek az operatív marzsok. Jelenleg 3,9% körül mozog az ipari átlag, ami messze van az egészségestől. Minimum a kétszerese kellene ahhoz, hogy fenntarthatónak lehessen nevezni a helyzetet.
Januártól márciusig 7,5 millió autó és kishaszonjármű készült Kínában. Ez 12% növekedés. 8% forgalomnövekedést is elkönyvelhettek. Eközben 9% költségnövekedést volt kénytelen elkönyvelni az ágazat.
Míg az autógyártók szenvednek, a nagy akkugyártók rekord nyereségeket jelentenek. Kínában. A CATL nap (!) 12 millió eurónak megfelelő Jüant tett zsebre. Diktálhatja az árakat. A BYD kitűnik a jelentése szerint az autógyártók mezőnyéből, 20% első negyedéves profitrátával. Ez globálisan is nagyon erős, jobb éveiben sem csinálta meg a Porsche sem.
Nehéz elképzelni, hogy ez a szétnyíló olló az igazán nagyok, a pár közepes méretű, és sok kicsi szereplő között tovább erőltethető. Gyors, fájdalmas és kemény konszolidáció jön.
Arról pedig, hogy a nyugat minek tette ki magát akkor, amikor egy jól menedzselhető függőséget (olaj) egy szinte egy szereplős, – ezért brutális zsarolási potenciállal rendelkező – függőségre akart cserélni, most fogunk remek demonstrációt kapni. Kína ugyanis, jelzés értékkel megmutatja, milyen az, amikor korlátozza pár kulcsfontosságú nyersanyag exportját. Heteken belül állhat le a nyugati villanyautó gyártás. 2035, még valaki?
Források: Carnewschina.com, Reuters.com, Reuters.com, Tagesschau.de